Skip to Content

Hage- og grovavfallsordning

Forside - Henting av avfall

I området hvor Vesar har ansvaret for innsamling av avfall, er det en ordning for henting av hage- og grovavfall vår og høst. Ordningen varierer noe i de ulike kommunene, se nærmere informasjon under om hva som gjelder i din kommune.



DETTE ER HAGEAVFALL:

Hageavfall er løv, kvist gress og bar.
Du kan sette ut papirsekker med hageavfall og buntet kvist for henting.
Kvist kuttes til en meters lengder og buntes sammen med tau.
Gress og løv samles i papirsekker.
Du kan sette ut maks 15 enheter pr husstand og maks 25 kg hageavfall pr enhet.

Papirsekker for hageavfall kan bestilles i fastsatte bestillingsuker vår og høst.

DETTE ER GROVAVFALL:
Grovavfall er avfall som er for stort for vanlig sekk. F.eks. møbler, fritidsutstyr, hvitevarer mm.
Avfallet samles slik at renovatøren lett kan se hva det er.
Du kan sette ut maks 15 enheter pr husstand, og maks 50 kg og 2 meters lengde pr enhet.

Ee-avfall som for eksempel lamper, datamaskiner, kjøleskap og fryseboks blir også tatt med.
Dette blir hentet på egen bil.

NB: vi anbefaler at ting som er brukbare leveres til loppemarkeder, bruktbutikker og lignende, slik at andre kan få glede av det du selv ikke trenger lenger.

Ordningen som gjelder i din kommune

I Tønsberg kommune er det innsamling av hage- og grovavfall hos alle innbyggerne. Tjenesten er inkludert i renovasjonsgebyret.

Hentedager:
Søk opp hentedagene som gjelder for deg her på hjemmesiden, eller bruk appen Min Renovasjon.
For våren 2019 er det innsamlingsperiode i følgende uker:
Grovavfall: uke 10, 11, 12 og 13
Hageavfall: uke 14, 15 og 19

Papirsekker til hageavfall:
Du kan bestille sekker i forkant av innsamlingen. Sekkene blir da levert hos deg. Sekkene bestilles i løpet av en to-ukers periode vår og høst.
Våren 2019 kan sekker bestilles i uke 9 og 10, siste frist for bestilling er fredag 8. mars.
Send bestillingen din til bestilling@vesar.no.

Det er maks 15 sekker pr husstand.

Du kan også hente hageavfallssekker på Tønsberg kommunes lager på Kilen fra onsdag 6. mars.
Åpningstidene er  mandag til torsdag 07.00-15.00 og fredag 07.00-14.00. Adressen er Kilengaten 24, Tønsberg.

 

Du som bor i Holmestrand, Horten eller Re kommune kan bestille henting av hage- og grovavfall til fastsatte datoer vår og høst. Bestillingen må gjøres innen fastsatte frister.
Du vil bli belastet et gebyr ved bestilling, som kommer på faktura for kommunale gebyrer.

Bestillingsfrister:
Henting av grovavfall: fredag 22. mars
Henting av hageavfall: fredag 3. mai
Bestillingsperiode for hageavfallssekker våren 2019 er uke 9 og 10, med siste frist for bestilling fredag 8. mars.

Papirsekker til hageavfall:
Du kan bestille sekker i forkant av innsamlingen. Sekkene blir da levert hos deg. Sekkene bestilles i løpet av en to-ukers periode vår og høst.
Våren 2019 kan sekker bestilles i uke 9 og 10, siste frist for bestilling er fredag 8. mars.
Send bestillingen din til bestilling@vesar.no.

Det er maks 15 sekker pr husstand, og du vil bli belastet et gebyr for sekkene.

 

 

Hageavfall:

I Færder kommune er det innsamling av hageavfall hos alle innbyggerne. Tjenesten er inkludert i renovasjonsgebyret.

Hentedager:
Søk opp hentedagene som gjelder for deg her på hjemmesiden, eller bruk appen Min Renovasjon.
For våren 2019 er det innsamlingsperiode i følgende uker: 
Området tidl. Nøtterøy kommune:  uke 14 eller 15, avhengig av hvilken rute du tilhører.
På Veierland hentes hageavfallet 4. april.
Område tidl. Tjøme kommune: Uke 14
Hageavfallet hentes på vanlig hentedag.

Papirsekker til hageavfall:
Du kan bestille sekker i forkant av innsamlingen. Sekkene blir da levert hos deg. Sekkene bestilles i løpet av en to-ukers periode vår og høst.
Våren 2019 kan sekker bestilles i uke 9 og 10, siste frist for bestilling er fredag 8. mars.
Send bestillingen din til bestilling@vesar.no.

Det er maks 15 sekker pr husstand.

Du kan også hente hageavfallssekker på Færder kommunes servicesenter fra onsdag 6. mars.
Åpningstidene er  mandag til onsdag 08.00-15.00, torsdag 09.00-15.00 og fredag 08.00-15.00. Adressen er Thinghaugveien 16, Borgheim. 



Grovavfall:

Du kan bestille henting av grovavfall vår og høst til fastsatte datoer. Du vil bli belastet et gebyr for hentingen, som blir fakturert på faktura med kommunale gebyrer.

Frist for å bestille henting våren 2019 er 22. mars.

Bor du på Veierland er fristen for å bestille henting 31. mai.

Ta kontakt med vår kundeservice på e-post (post@vesar.no) eller telefon for bestilling.

 

Hageavfall:
I Færder kommune er det innsamling av hageavfall hos alle innbyggerne. Tjenesten er inkludert i renovasjonsgebyret. For våren 2019 hentes hageavfallet 4. april på Veierland. 

Papirsekker til hageavfall:
Du kan bestille sekker i forkant av innsamlingen. Sekkene blir da levert hos deg. Sekkene bestilles i løpet av en to-ukers periode vår og høst. Våren 2019 kan sekker bestilles i uke 9 og 10, siste frist for bestilling er fredag 8. mars. Send bestillingen din til bestilling@vesar.no.

Det er maks 15 sekker pr husstand. Du kan også hente hageavfallssekker på Færder kommunes servicesenter fra onsdag 6. mars. Åpningstidene er mandag til onsdag 08.00-15.00, torsdag 09.00-15.00 og fredag 08.00-15.00. Adressen er Thinghaugveien 16, Borgheim.

Grovavfall:
Du kan bestille henting av grovavfall vår og høst til fastsatte datoer. Du vil bli belastet et gebyr for hentingen, som blir fakturert på faktura med kommunale gebyrer. For Veierland er frist for å bestille henting våren 2019 er 31. mai.

Ta kontakt med vår kundeservice på e-post (post@vesar.no) eller telefon for bestilling.

Back to top