Skip to Content

Hage- og grovavfallsordning

Forside - Henting av avfall

I området hvor Vesar har ansvaret for innsamling av avfall, er det en ordning for henting av hage- og grovavfall vår og høst. Ordningen varierer noe i de ulike kommunene, se nærmere informasjon under om hva som gjelder i din kommune.



DETTE ER HAGEAVFALL:

Hageavfall er løv, kvist gress og bar.
Du kan sette ut papirsekker med hageavfall og buntet kvist for henting.
Kvist kuttes til en meters lengder og buntes sammen med tau.
Gress og løv samles i papirsekker.
Du kan sette ut maks 15 enheter pr husstand og maks 25 kg hageavfall pr enhet.

Papirsekker for hageavfall kan bestilles i fastsatte bestillingsuker vår og høst.

DETTE ER GROVAVFALL:
Grovavfall er avfall som er for stort for vanlig sekk. F.eks. møbler, fritidsutstyr, hvitevarer mm.
Avfallet samles slik at renovatøren lett kan se hva det er.
Du kan sette ut maks 15 enheter pr husstand, og maks 50 kg og 2 meters lengde pr enhet.

Ee-avfall som for eksempel lamper, datamaskiner, kjøleskap og fryseboks blir også tatt med.
Dette blir hentet på egen bil.

NB: vi anbefaler at ting som er brukbare leveres til loppemarkeder, bruktbutikker og lignende, slik at andre kan få glede av det du selv ikke trenger lenger.

Ordningen som gjelder i din kommune

I Tønsberg kommune er det innsamling av hage- og grovavfall hos alle innbyggerne. Tjenesten er inkludert i renovasjonsgebyret.

Hentedager:
Søk opp hentedagene som gjelder for deg her på hjemmesiden, eller bruk appen Min Renovasjon.
For høsten 2019 er det innsamlings periode i følgende uker:
Grovavfall: uke 38, 39, 40 og 41
Hageavfall: uke 42, 43, 44 og 45

Papirsekker til hageavfall:
Du kan bestille sekker i forkant av innsamlingen. Sekkene blir da levert hos deg. Sekkene bestilles i løpet av en to-ukers periode vår og høst.

Bestilling av hageavfallssekker gjøres i uke 35 og 36, siste frist fredag 6. september.

Det er maks 15 sekker pr. husstand.

Du kan også hente hageavfallssekker på Tønsberg kommunes lager på Kilen fra mandag 9. september. Åpningstidene er mandag til torsdag 07.00 – 15.00 og fredag 07.00 – 14.00. Adressen er Kilengaten 24, Tønsberg.

Du som bor i Holmestrand, Horten eller Re kommune kan bestille henting av hage- og grovavfall til fastsatte datoer vår og høst. Bestillingen må gjøres innen fastsatte frister.
Du vil bli belastet et gebyr ved bestilling, som kommer på faktura for kommunale gebyrer.

Bestillingsfrister:
Frist for å bestille henting av grovavfall 20. september
Frist for å bestille henting av hageavfall 25. oktober.
Bestillingsperiode for hageavfallssekker er i uke 35 og 36, med siste frist for bestilling fredag 6. september.

Papirsekker til hageavfall:
Du kan bestille sekker i forkant av innsamlingen. Sekkene blir da levert hos deg.
Sekkene bestilles i løpet av en to-ukers periode vår og høst.
Høsten 2019 kan sekker bestilles i uke 35 og 36, med siste frist for bestilling fredag 6. september,
Det er maks 15 sekker pr. husstand, og du vil bli belastet et gebyr for sekkene.

 

 

Hageavfall:

I Færder kommune er det innsamling av hageavfall hos alle innbyggerne. Tjenesten er inkludert i renovasjonsgebyret.

Hentedager:
Søk opp hentedagene som gjelder for deg her på hjemmesiden, eller bruk appen Min Renovasjon.

For høsten 2019 er det innsamlings periode i følgende uker:
Området tidl. Nøtterøy kommune: uke 43 eller 44, avhengig av hvilken rute du tilhører.
Område tidl. Tjøme kommune: uke 43
På Veierland hentes hageavfallet 24. oktober

Hageavfallet hentes på vanlig hentedag.

Papirsekker til hageavfall:
Du kan bestille sekker i forkant av innsamlingen. Sekkene blir da levert hos deg. Sekkene bestilles i løpet av en to-ukers periode vår og høst.

Bestilling av hageavfallssekker gjøres i uke 35 og 36, siste frist fredag 6. september.

Du kan også hente hageavfallssekker på Færder kommunes servicesenter fra onsdag 11. september.
Åpningstidene er mandag til onsdag 08.00 – 15.00, torsdag 09.00 – 15.00og fredag 08.00 – 15.00.
Adressen er Tinghaugveien 16, Borgheim.

Det er maks 15 sekker pr husstand.

 



Grovavfall:

Du kan bestille henting av grovavfall vår og høst til fastsatte datoer. Du vil bli belastet et gebyr for hentingen, som blir fakturert på faktura med kommunale gebyrer.

Fristen for å bestille henting høsten 2019 er 20. september.
For beboere på Veierland er fristen for å bestille grovavfall 4. oktober.

Ta kontakt med vår kundeservice på e-post (post@vesar.no) eller telefon for bestilling.

Hageavfall:
I Færder kommune er det innsamling av hageavfall hos alle innbyggerne. Tjenesten er inkludert i renovasjonsgebyret.

For høsten 2019 hentes hageavfallet 24. oktober på Veierland.

Søk opp hentedagen som gjelder for deg her på hjemmesiden, eller bruk appen Min Renovasjon.

Papirsekker til hageavfall:
Du kan bestille sekker i forkant av innsamlingen. Sekkene blir da levert hos deg. Sekkene bestilles i løpet av en to-ukers periode vår og høst.

Papirsekker til hageavfall:
Du kan bestille sekker i forkant av innsamlingen. Bestillingen må gjøres i løpet av en fastsatt toukers periode vår og høst.
Sekkene blir da levert hos deg

Bestilling av hageavfallssekker gjøres i uke 35 og 36, siste frist fredag 6. september.

Du kan også hente hageavfallssekker på Færder kommunes servicesenter fra onsdag 11. september.
Åpningstidene er mandag til onsdag 08.00 – 15.00, torsdag 09.00 – 15.00 og fredag 08.00 – 15.00.
Adressen er Tinghaugveien 16, Borgheim.

Det er maks 15 sekker pr. husstand.

Grovavfall:
Du kan bestille henting av grovavfall vår og høst til fastsatte datoer. Du vil bli belastet et gebyr for hentingen, som blir fakturert på faktura med kommunale gebyrer.

For beboere på Veierland er fristen for å bestille grovavfall 4.oktober.

Ta kontakt med vår kundeservice på e-post (post@vesar.no) eller telefon for bestilling.

Back to top